Men först besvarar vi frågan: Vad är ett CRM?
CRM står för “Customer Relationship Management” eller på svenska, Kundvårdssystem.
Ett CRM är verktyget man använder för att samla alla data kring företag eller personer som man kallar kunder.
Det finns många leverantörer av CRM och när man väljer en plattform så är det ett par saker man bör tänka på.
Planera för framtida behov
Hur ser er verksamhet ut om ett par år? Är CRM:et skalbart? Kan man koppla på externa tjänster via API:er eller SQL? Lirar det med ert ekonomisystem?
Funktionalitet
I grund och botten jobbar man med kundkort och företagskort, ett kort är en sida där all information man har om kunden samlas och det är där man för in nya aktiviteter, försäljningar osv.
Ett bra CRM har möjlighet att jobba med urval för att snabbt filtrera kunder för ett utskick eller planerat event.
Många erbjuder chatbotar att använda på er hemsida för att koppla dessa aktiviteter direkt in i ert CRM. Avsnittet chatbotar är ett eget inlägg som du kan läsa om här.
Integration
Kan man koppla systemet mot erat ordersystem eller ekonomisystem? Hur hittar vi nya leads? Görs nyhetsbreven i tex Mailchimp och kan man då koppla ihop systemen?
Utseende
Utseendet spelar faktiskt roll i detta fall. Man skall jobba dagligen i denna miljön och om saker är svåra att hitta eller det är svårt att förstå hur man skall göra så undviker man att jobba i systemet och då används det inte och man kastar praktiskt taget pengarna i sjön.
Hur skall man jobba med sitt CRM?
Kanske låter som en onödig fråga men om jag skall lämna er med ett sista gott råd så är det detta:
Jobba inifrån CRM:et och utåt. Inte tvärtom.
Det jag menar är att om man jobbar i outlook med kalendrar och mail som man sedan skall överföra manuellt in i CRM:et så kommer det inte bli gjort. Eller i bästa fall kommer det mesta in, men inte allt. Tar man beslutet att jobba i ett CRM måste alla på företaget jobba på samma sätt annars är det meningslöst att köpa in ett CRM. Lyckligtvis så erbjuder de flesta leverantörer en koppling mot tex Oulook men viss handpåläggning krävs oftast.
Vi älskar och kan CRM! Och vi pratar gärna i timmar om det!
Kontakta oss idag om ni funderar på att investera i ert eget CRM.