Google, SEO, Ads
Har ni koll på hur man optimerar sin sida och de digitala verktygen för att kunna stå ut i sorlet.
När det kommer till optimering så misstar sig många genom att tro att det är ett statiskt åtagande. Man hittar sina sökord, matar in dessa och sen är det färdigt.
Om det hade varit så enkelt så hade nog världen inte sett riktigt så många webbyråer, SEO optimerare eller google annonser om nämnda tjänster.
Om vi bryter ned vad optimering handlar om så kan man säga att det handlar om 4 st huvudämnen.
- Bransch
- Sökord
- Hemsida
- Budskap
Bransch & Sökord
Beroende på vilken bransch man är verksam i kan konkurrensen om de mest optimala sökorden vara minst sagt brutal.
Som ett exempel så är “kläder online” ett mycket mer utsatt sökord än “mikrobryggeri”. Detta betyder att fler slåss om antalet sökord och man måste tänka utanför boxen för att kunna vara med i matchen.
För att kunna tänka utanför boxen så krävs det att man är väl insatt i sin bransch och kan fästa blicken längre upp för att inte fastna i nuet. Detta gör man för att hitta nya sökord som de flesta andra inte har tänkt på ännu och man spår på detta sätt vart branschen är på väg.
Detta är något som måste utvärderas kontinuerligt och får aldrig bli statiskt. Att bestämma sig för vilka sökord man skall använda sig av för att nå en hög ranking på tex Google är bara en del av en mycket större ekvation.
Målet är att vara konsekvent i ordval gentemot sin bransch för att verkligen nå sina kunder så fort som möjligt.
Hemsida & Budskap
Er hemsida är ert eget skyltfönster mot internet och potentiella kunder. Om du tänker dig att du går runt på stan och fönstershoppar så går du gärna in i en affär som tilltalar dig estetiskt och utseendemässigt, förutsatt att affären erbjuder något du är intresserad av givetvis.
På samma sätt fungerar först och främst din förstasida på hemsidan, för att locka in kunderna genom dörren.
När man väl har lockat in dem så måste erbjudandet vara tydligt och arbetet med att behålla kunden på hemsidan sätter igång.
Detta kan man göra på många olika sätt, vissa hemsidor jobbar med att skapa ett flöde i sin scrollning för att hålla kunden intresserad. Andra jobbar med stora röda “REA” banners över hela sin hemsida.
Huvudsakligen kan man säga att det finns två sätt att sälja tjänster eller produkter.
Pris eller Värde
Enkelt förklarat så säger man att ett lågt pris erbjuder lågt värde och ett högt värde erbjuder ett högt pris.
Antingen säljer man på värde eller så säljer man på pris. Extremt sällan så kan man ha bägge.
En populär liknelse är, En Ferrari kostar 2 miljoner kronor men en Dacia kostar 200 tusen kronor. Bägge fordon tar dig mellan A och B, varför kostar Ferrarin mer?
I detta fallet är det status, historik, framgångar, exklusivitet osv som avgör värdet på Ferrarin. Här handlar det om värde.
När det kommer till Dacia då? Här presenterar man ett resonabelt alternativ för den breda massan. Dacia kommer inte vinna 24 timmars Le Mans någon gång i närtid men kunden betalar inte heller för det. Här vinner priset.
Detta för oss tillbaka till hur hemsidan är uppbyggd. Kan man skapa en kundresa på hemsidan eller smäller man upp “REA” skyltar för att locka kunder?
Detta och mycket mer är sådant vi tänker på dagligen i vår verksamhet. Hur kan vi manifestera kund/köpresan och få en återkommande, lojal och nöjd kund till vår kunds hemsida.
Vi arbetar med noga uttänkta strategier för att komma vår kund nära och på så sätt förstå branschen och kunden på bästa sätt.