Novus Design

Nyhetsbrev eller skräppost?

Endast 20% av alla skickade nyhetsbrev öppnas, resten åker i papperskorgen eller hamnar i någon inkorg som ingen bryr sig om att titta i. Detta är ju skrämmande lågt, varför är det såhär?

Först och främst så skiljer sig procentsatsen från bransch till bransch. Vissa har 40% öppningsgrad, andra har 15%.

Det som är synonymt för de som ligger runt 40% öppningsgrad är att man har tänkt till innan man skickar ut något. Här är ett par tips på hur man gör ett lyckat utskick.

Ämnesraden

Att skicka ut ett nyhetsbrev med ämnet “Nyhetsbrev” är en dålig idé. Försök hellre att hitta ett kommunikativt språk som tilltalar just din bransch. Var inte rädd för att sticka ut lite och fånga mottagarens intresse.

Innehåll

Det finns en gyllene regel som säger att för varje säljförsök som görs i ett nyhetsbrev behövs 9 meningar med nyttig information. Fundera på vad du använder ditt nyhetsbrev till och hur du skulle kunna utveckla det.

Var proaktiv

Om du har läsare som inte öppnar sina nyhetsbrev så skicka ut ett mail där du undrar om de inte längre vill ta emot ditt nyhetsbrev. Ge dom chansen att “opt:a ut”. En relevant och fräsch adresslista är mycket bättre än att ha hundra eller tusentals prenumeranter som inte är aktiva. Visst är det kul att se höga siffror i adresslistan, men är de overksamma så behöver du dem inte.

Avsändaren

Skicka inte från en “no-reply” eller “svara-ej” mailadress. Om du vill ha en aktiv publik så måste dom känna att man kan nå er. Se ditt nyhetsbrev som en chans att få ett mail från en kund som faktiskt är intresserad.

Kontakta oss idag så hjälper vi er med ert nyhetsbrev

Gå till hemsidan

Dela gärna inlägget på sociala medier

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *